Saturday, May 2, 2009

Sebelas tahun ku tiada doa darimu 3 MEI 1998 - 3 MEI 2009

Alfatihah buat arwah bonda tersayang dialam barzakh sana. moga roh bonda dicucuri rahmat oleh Allah swt, dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.

masih segar dalam ingatanku saat aku kehilangan dirimu bonda. tangal 3 mei 1998, inilah hari yang paling menyedihkan diriku sekeluaga apabila orag orang amat ku sayangi pergi meninggalkan kami sekeluarga. inilah takdir Allah, setiap yang muda pasti akn tua, yang baru pasti akan buruk,begitu juga kita sebagai hamba Allah yang bernyawa ini pasti akn mati. sudahkah kita bersedia utk mati? apapun, kite kena redha ngan ketentuan ilahi.

Dah 11 tahun rupanya arwah bonda pergi. moga arwah bonda mendapat rahmat Allah selalu. 11tahun lepas bonda pergi, mana tau hari ni atau esok aku pula. Apapun, yang pergi takkan kembali lagi.

Sering kali aku menangis bila mengenangkan anak-anak yang derhaka kepada ibu bapa, tidakkah mereka fikir betapa susah payah ibubapa mereka mendidik, menjaga, membesarkan mereka dengan keringat yang ada utk melihat anak mereka menjadi anak yang soleh dan boleh memberi manfaat kepada islam.

ya Allah, jadikanlah aku anak yang soleh yang boleh memberi bantuan kepada kedua ibubapaku di alam barzakh sana seperti mana sabda nabi saw yang bermaksud:

(apabila mati seseorang anak Adam itu, maka terputuslah segala amalan mereka kecuali 3 perkara, sedekah jariah,ilmu yang memberi manfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kedua ibubapanya.)

Ya Allah, aku sedar, diriku hanyalah seorang anak yang lemah, hamba yang hina disisiMu, namun ku hanya mampu berdoa dan meminta kepadamu ya Allah agar engkau memberikan rahmat kepada kedua ibubapaku, agar engkau melepaskan mereka berdua dari azab kubur Mu ya Allah. sesungguhnya hanya Engkau sajalah ya Allah yang mempu menerima doaku ini. aminn

Dah sebelas tahun aku kekeringan belaian manja seorang ibu, dah sebelas tahun aku tiada doa dari seorang ibu yang mengiringi hidupku. kadang-kadang aku pelik dengan mereka yang masih ada ibu, tapi tidak menjadikan ibu mereka sebagai sumber motovasi kepada diri untuk berjaya dalam hidup. sedetik bersama ibu adalah amat berharga. seutas doa dari ibu amat bernilai kepada seorang anak. secebis nasihat amat bermanfaat kepada seorang anak. oleh itu berbaktilah kepada mereka selagi mereka masih ada.

Tadahlah telinga untuk di leteri, angkatlah kedua belah tangan untuk berdoa kepada Nya supaya Allah memganjari mereka dengan Rahmat yang tidak ternilai banyaknya.

Serangkap doa yang masih aku ingat ketika arwah bonda masih hidup yang diajar oleh bonda iaitu :

اللهم اغفرلي ولوالدي وارحمهما كما ربياني صغيرا

inilah doa yang diajar oleh arwah ibuku kepadaku satu ketika dahulu. moga sama-samalah kita mendoakan kedua ibubapa kita.

moga perkongsian saya kali ini dapat memberi manfaat kepada kita semua. lebih-lebih lagi kepada mereka yang ibubapa masih hidup.

sehingga ketemu lagi.

alfatihah buat arwah bonda Zainab bt Daud arwah ayahanda Abdullah bin Awang:)
alfatihah...

2 comments:

  1. slm...
    br sy tahu ust mad rupanye sudah d takdirkn ALLAH berpisah dgn 2 org yg trsayang, tak sangka dari gaya yg tenang apatah lagi menghiburkn rupanya dlm hati penuh dgn ketabahn dlm menahan sebak. tp sy kire tentu kedua arwah ibubapa ust telah meninggalkn slh 1 dr pd 3 yg terdapt dlm hadis Nabi tersebut;doa ank yg soleh. Moga ALLAH merahmati rohnya dan kita serta terus thabat dlm jalan bersma ISLAM

    ReplyDelete