Saturday, May 2, 2009

pesanan buat yang tersayang

salam ukhuwwah pembuka bicara saya ucapkan buat pembaca sekalian. dah lama tak update blog saya neh, mungkin dengan kesibukan yang melanda diri dengan tugasan harian. insyaAllah selagi ade peluang selagi itulah saya akn cuba untuk update blog saya ni walaupun dengan bahasa chating ym. takpe asalkan pembaca senang membacanya dengan bersahaja.

kali ini saya ingin kongsi dengan sahabat-sahabat semua tentang niat. dalam matan arbain nawawi, hadis yang pertama menyatakankan tentang niat. (sesungguhnya perbuatan itu mesti disertai dengan niat) panjang lagi lah hadis ni. jadi, penting disini adalah setaip perkara ibadah yang kita nak lakukan tu mestilah dengan niat, sekiranya kita tidak sertai dengan niat maka ia adalah sia-sia.

alhamdulillah, bagi mereka yang terpesong niat, maka hendaklah memperbetulkan niat mulai skarang agar segala amal ibadat yang kita lakukan tidak sia-sia di sini Allah swt. kita sebagai pelajar, maka hendaklah kita niatkan kita belajar ni adalah ikhlas kerana Allah swt. untuk kita gunakan dalam kehidupan harian kita. kalau pelajar perubatan, hendaklah ikhlaskan niat belajar ilmu Allah kerana Allah swt demi untuk berbakti kepada Allah swt. begitu juga dengan pelajar-pelajar dirasat(pengajian islam), hendaklah ikhlaskan niat kerana Allah swt dalam menuntut ilmu Allah swt ini. bila dah dapat ijazah,maka tanggungjawab kita semua adalah amanah dengan ilmu yang Allah swt kurniakan kepada kita.buakan kita mencari ilmu ini kerana semata-mata nak bekerja besar.bergaji mewah dansebagainya, tujuan utama kita menuntut ilmu ini adalah untuk menjadikan hidup kita lebih sempurna lagi.

sekarang apa yang kita dapati adalah ramai dikalangan pelajar sekarang menuntut ilmu adalah kerana ibubapa yang menyuruhnya menuntut ilmu, ada yang belajar kerana melihat masa depan yang tidak terjamin sekiranya tak mempunyai segulung ijazah, ada yang belajar semata-mata kerana nak isi masa kosong. banyak alasan dan sebab yang diberikan. apapun yang penting hendaklah kita ikhlaskan niat belajar dan menuntut ilmu ini kerana Allah swt. jika kita takde niat ini, maka sia-sialah kita belajar dan menuntut ilmu jauh-jauh.

zaman sekarang cemerlang dalam akademik itu menjadi perlumbaan dikalangan pelajar dan juga dikalangan guru-guru di sekolah. ini adalah satu perkara yang betul, tapi satu yang tertinggal, apa dia? yang tertingal adalah akhlak. kecemerlangan akademik yang tidak disertai dengan kecemerlangan akhlak adalah satu yang sia-sia. so kecemerlangan akhlak adlah satu elimen penting dalam pendidikan.

semakin hari semakin ramai pelajar yang tak dengar cakap guru, melawan kata-kata ibubapa, bergaduh disekolah, terlibat dengan gejala yang tidak bermoral dan sebangainya yang tidak berakhlak.. umor 15tahun dan mengandung anak luar nikah, umar 15 tahun dan pandai merompak, belasan tahun dah jadi penagih dadah, belasan tahun dah jadi pelacur dan sebagainya. kenapa ini semua berlaku? ini adalah tidak lain dan tidak bukan adalah kerana kurangnya didikan agama dan kerana tidak diasuh dengan akhlak yang mulia. jadi tidak hairan lah jika kita tengok ramai pelajar yang bijak pandai tidak hormat ibubapa, tidak hormat guru-guru, terlibat dengan gejala yang tidak sihat dan terlibat dengan pergaulan bebas yang melampau, sebab nya adalah kurangnya didikan akhlak islam dalam pembelajaran.

so sama-samalah kita berusaha membantu sahabat kita yang masih dalam kenhanyutan dunia yg sementara ini. dan juga kita sama-sama berdoa agar Allah bagi kekuatan kepada kita untuk menyatakan kebenaran dan menegah kemungkaran..

sampai disini dahulu untuk kali pesanan buat yang tersayang...

siirualabarakatillah..

wassalam.

1 comment: